maud-jen-Japan.reismee.nl

Final Chapter

Drie weken hebben wij mogen genieten van Japan, en wat een geweldige tijd was het. Voordat ik deze bijzondere periode af sluit wil ik jullie meenemen, nog 1 keer, door dit eigenaardige land meenemen.

27-11

De trein inspringen naar Hiroshima. Deze, door zijn gebeurtenissen, jonge stad lijkt in eerste opzicht niet veel bijzonders. Een mooi centrum, moderne gebouwen en eigenwijze trams sieren deze stad. Na een kwartiertje rijden richting het zuiden onthuld zich echter de tragedie die zich heeft plaats gevonden 72 jaar geleden. De oude muren van The A Bomb Dome en het frame werk dat deze rechtop moet houden schitteren in de volle zon. Een spookachtige herinnering aan de tweede wereld oorlog, welke snel eindigde na het bombardement op Hiroshima en Nagasaki. Na het bezoeken van dit UNESCO werelderfgoed, zijn we verder gegaan naar het bijbehorende museum waar de foto's, verhalen en expositie stukken geen ander gevoel kunnen brengen dan misselijkheid, verdriet en verwondering. Kleding, welke nog vast geschroeid zaten aan de eigenaren toen ze overlijden. Een verschrompelde driewieler waarvan de jonge eigenaar niks anders overbleef dan as. Een kapot horloge, stilstaand op de exacte tijd dat de bom ontplofte; 08.15. en zo voort. Alles een blijvende herinnering aan de walgelijke gevolgen van (kern) wapens en oorlog. Na dit overweldigende bezoek, besloten wij door het schitterende park te lopen waar de laatste herfst kleuren ons leken te troosten. De zon, het groene gras en de spelende school kinderen gaven ons weer wat rust en adem.

28-11

Vandaag onderweg naar het eilandje Miyajima net buiten Hiroshima. 10 minuutjes met de trein, 5 minuutjes met de boot en 45 minuten groen zien van zeeziekte en je komt aan bij dit klein maar fijne eilandje. Loslopende herten begroeten je aan de haven, gevolgd door een mooie wandeling langs de stranden. Hier de welbekende en onverwoestbare Torii Gate. Een gigantische rode poort gebouwd over het water. Natuurlijk werd ook de bijbehorende tempel bezocht en onze dag hier afgesloten over de lokale markt met als specialiteit; oesters. Deze koude, slijmerige delicatesse werd op iedere hoek verkocht en was een ware hit... behalve voor ons.

29-11

Na onze bijzondere stop in Hiroshima besloten wij nog een keer terug te gaan naar het historische Kyoto. Waar wij tijdens ons eerste bezoek meer naar het westen gelegen zaten met ons huisje, zaten wij nu in een mooi hotel gelegen in het oosten. Onze eerste dag hier hebben wij voornamelijk besteed aan het verkennen van de buurt. Beginnende in de luxe, dure winkelstraat waar ons hotel aan grensde en eindigend bij de lokale voedsel en handcraft winkeltjes.

30-11

Kinkakuji Temple - ook wel de Gouden Tempel. Een tempel geplaatst in een meertje omringd door een schitterende tuin. Deze tempel is zowel aan de binnen kant als aan de buitenkant bedekt met een laag van goud. Nadat wij door de stroming van toeristen uit de tuinen gespoeld werden, zijn we naar een iets wat onbekendere tempel grond gegaan. Daitokuji Tempel is een groot tempel complex omringd door hoge muren. Voor vele toeristen niet echt een must-see waardoor de rust nog meer bijzonder is dan de tempels zelf.

01-12

Een bezoek aan Kyoto zou niet compleet zijn zonder een bezoek aan de schitterende Fushimi Inari Shrine. De shrine, bekend om zijn duizende rode Torii Gates, is te bereiken met een korte treinrit vanuit het Kyoto station. De rode poorten zijn omringd door beelden van vossen welke, volgens de oude legendes, berichtgevers zijn van de Shinto god; Inari. Ook hier waren veel locals te bewonderen in hun schitterende kimono's en Yukata's. De avond bracht ons nog een leuke wandeling langs het oude hart van Kyoto terwijl wij onderweg waren naar de Gion Corner. Een klein theater zaaltje waar iedere avond een optreden gegeven word van een uur met als thema; oud Kyoto. Hier kan je genieten van een thee ceremonie, bloemschik ceremonie, een toneelstukje, hof muziek met dans en een Maiko (Geisha in opleiding) voorstelling. Een schitterende tentoonstelling om Kyoto mee af te sluiten.

02-12

Helaas hebben we het oude Kyoto vaarwel moeten zeggen en zijn we verder gegaan naar het moderne Osaka. Na een lange en mooie treinreis naar namba (het hart van Osaka hebben we de metro gepakt naar het hotel, onze koffers gedropt om vervolgens naar het Osaka Aquarium Kaiyukan te reizen. Een gigantisch complex van 6 verdiepingen hoog toegewijd aan het zeeleven over de hele wereld. Bij binnenkomst ga je met een roltrap het hele end in 1x naar boven om vervolgens langzaam rondom de gigantische aquaria weer naar beneden te lopen. Met als top attractie 2 walvishaaien. Eenmaal weer buiten waren de straten versiert door de decoratie verlichting van dit gigantische complex. Gekleurde lichtjes, dusdanig geplaatst dat het leek alsof je buiten door een onderwater wereld liep.

03-12

Helaas de dag dat wij vaarwel moeten zeggen tegen dit bijzondere land. Een vlucht van 12 uur stond ons op te wachten. Om 11.00 in het vliegtuig te stappen om vervolgens om 15.00, nederlandse tijd, te landen op schiphol.

Ik wil mijn moeder bedanken voor deze bijzondere reis.

Ik wil Japan bedanken voor alles wat het ons te bieden had.

Ik wil iedereen bedanken die deze blog gevolgd heeft.

Arigato Gozaimasu, Nihon. Itska, mata ai ni iko joh! - Thank you Japan. Let's meet again some time!

Domo Arigato, mina-sama. Heel erg bedankt iedereen!

Maja

Wat een geweldige vakantie hebben jullie gehad in dat bijzondere land. Bovendien meest bijzonder: als moeder en dochter zo’n reis te maken. Fijn dat jullie gezond en wel terug zijn en ik hoor graag de komende tijd nog meer verhalen. Liefs Maja

Truus

Een woord geweldig!!!
Welkom thuis

Jan

Mooie verhalen, prachtige reis x lekker dat jullie weer thuis zijn

Jenny

Lieve schat, jij ook bedankt dat jij mijn geweldige reismaatje was. Genoten van alles wat we gezien gedaan en mee gemaakt hebben. Ik ben trots op je xx